A Nyugat-Ausztráliai Raine kutatás egy különösen kiterjedt, sok adatot és publikációt eredményező hosszú távú vizsgálategyüttes. 1989-ben indult 2900 várandós nő bevonásával, akikről - és gyermekeikről -  terhességük 18. hetétől a gyerek 17 éves koráig gyűjtöttek információt. Az adatgyűjtés egyik területe a korai fejlődés, azon belül is a szoptatás volt. Az eredményeikről szóló sorozat második részében a szoptatás hosszának és a gyerekek tízéveskori iskolai teljesítményének összefüggéséről lesz szó.

Kb. ezer ausztrál gyereket vizsgáltak meg 10 éves koruk körül és hasonlították össze teljesítményüket matematika, olvasás, írás és helyesírás terén. Figyelembe véve a nemi különbségeket, a család anyagi helyzetét, anyai faktorokat és azt, hogy olvastak-e kis korukban otthon a gyereknek, megállapították, hogy azok a gyerekek, akiket csecsemőkorukban legalább hat hónapig túlnyomórészt szoptattak, jobb eredményeket értek el, mint azok, akiket 6 hónapnál kevesebb ideig szoptattak. Az előny minden szoptatási hónappal tovább nőtt, szignifikáns különbséget azonban csak a fiúknál tapasztaltak. Lányoknál csak egy csekély előnyt tudtak kimutatni az olvasás terén.

Dr Oddy, a kutatás vezetője kifejtette, hogy a szoptatás többféleképpen is hathat az értelmi fejlődésre: összetevői, különösen a hosszú láncú zsírsavak az agy fejlődését segítik. Korábbi kutatások arra is rámutattak, hogy a szoptatás gyorsítja a fiúk érését. Ők azok, akik a fejlődés kritikus periódusaiban is érzékenyebbek, mint a lányok, náluk az anyatejben található női hormonok, az ösztroidok védő hatása jobban érvényesül. A szoptatásnak az anya-gyerek kapcsolatra is jó hatása van, segíti a kötődést és így indirekt módon hat az értelmi fejlődésre. A fiú csecsemők értelmi és nyelvi fejlődése jobban függ az anya figyelmétől.

Fiona Stanley, a kutatást végző intézet vezetője kiemelte, hogy fontos a hat hónapon túl terjedő szoptatást normának tekinteni, ugyanakkor szükségesnek látta megnyugtatni azokat az anyákat, akik különböző okokból nem szoptatnak, hogy a gyerekeik értelmi fejlődését más módokon is segíthetik: A szoptatással való összefüggés pozitív, de az értelmi fejlődésnek azzal volt a legerősebb kapcsolata , hogy mennyit olvasnak a gyereknek, mennyit nézegetnek vele képeskönyveket kis korában. (Az anya iskolázottsága és a család jövedelmi helyzete is összefüggést mutatott a gyerekek iskolai teljesítményével és a 3-5 év közötti olvasás különösen a lányok eredményét javította.)